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幹部交代、お疲れ様でした 〜その2〜

これまでお疲れ様でした。
幹部交代前には予想外の部員がやめてどうなることかと思いましたが、この1年の部の運営は本当にすばらしいものでした。
とにかくすばらしかったのは、とにかく明るく元気な主将の存在。いつもニコニコしていて、難しい局面も明るく吹き飛ばしていく。あなたのその明るさには本当に何度も助けられました。将来はその明るさで多くの患者さんを救えると思います。来年度は私のゼミ生になりますが、本当ならもっといい研究室に行って、もっといい研究をして欲しかった気もしますが、来年も一緒に稽古しますか?

そして同じく明るい副将。初の4年卒の学科の部員ということで、とりあえず卒業までに初段を取ってもらわなくちゃ、と思っていましたが、間に合いそうですね。1年の夏合宿中にケガをしたときは、もう部活には戻ってこないんじゃないかと思っていたのに、「まだあんまり動かない、痛い」と言いながらいつの間にか戻ってきてましたね。辛いときもそれをこらえながらもいつも前を向いているあなたの姿をみて、心配しすぎてしまった自分の見る目のなさに反省しました。けがしたときに付き添っていったのが主将だったね、あの頃からの縁が学連の演武にもよく出てましたよ。

そして、影で部活を支えてくれた4人の乙女達。あなた達は、私の指導者としての理想を大きく変えてくれました。入部してすぐ足首が痛いと私のところにきたときは、普段運動しない女子の生態に驚きました。普段使ったことがない筋肉を使うと痛いんですよね。さらには咳で肋骨にヒビが入ってましたね。こんな子達がよく受身取ってるな〜という感心とともに、いつ辞めてしまうんだろうかといつも不安でした。夏合宿も本当にキツイ審査でした。あなた達の芯の強さをわかっているから課した課題ではありましたが、このときばかりは本当に辞めてしまうと思っていました。ここのところは授業も忙しく、さらに稽古に出てこなくなりましたが、今日のこの日まで合気道部員でいてくれたことに本当に感謝します。私のところでなかったら、もっと楽しい合気道生活が送れたのかもしれない。でもこれ以上過酷な合気道生活はもうないと思うので、これまで乗り越えてきた自分たちを褒めてあげてくださいね。
最後に、私の夢は全員が黒帯になること。どうかこの春この夢を叶えてくださいな。
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幹部交代、お疲れ様でした ~その1~

 無事に幹部交代が終わり、よかったですね。
 これまでお疲れ様でした。あれだけいた同期も最終的には2人になってしまったわけですが、ここまで続けてきたことを誇りに思ってください。今日の納会はテーブルを囲んで語りましたね。イベントとしての納会ではなく、本当にいい会だったと思います。後輩ひとりひとりへのメッセージには1つ1つが愛情がこもっていて、なんかお兄ちゃんみたいだな~と思いました。学級閉鎖で来られなかった中1と中2がメッセージを見たときに、どういう反応をするかが楽しみです。

 私も中学生のときに合気道を始めましたが、途中中断していた時期ももちろんあります。でもやっぱり合気道に戻ってきました。これから2人が進む道には「部活」という枠はなくなり、自分で稽古をする機会や時間を作ることになるという点で自力が必要となるでしょう。でもそれができるようになれば、さらに合気道も成長することになるのです。
 ふたりはどこに出しても恥ずかしくない初段レベルに育ってくれました。合気道は年齢や体力、筋力、環境、経験で全然違うものになります。合気道が本当に楽しめるのは三段ぐらいですから、今後も細く長く続けてください。そして、その技術をさらに進化させつつ、後輩たちにもそれを伝えてください。
 合気道を選んでくれてどうもありがとう。そして、これまで私の合気道の道についてきてくれて、私の成長の一助になってくれて、本当にどうもありがとう。いつでも君たちが戻ってこれる場所があるように、私はこれからもこの道を進みますよ。

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師走2016

あっという間に12月になりました。まずい、今日締め切りの書類があった...。この1年ずっと走ってきたのに、ここにきてラストに猛ダッシュという過酷な状況におかれています。

11月初めの練馬区演武大会、月末の学生演武大会が武蔵、明薬それぞれの幹部の最後の行事となります。学生に関しては今年も全員参加がモットーなので、普段稽古が足りていない学生たちをなんとか人前に出せるところまで仕上げなければなりません。演武会までは、まさに錬成稽古、同じことを2分刻みでひたすら繰り返していきます。おかげさまで、なんとか1年女子も間に合いました。当日は大学行事で応援に行けず、でもビデオで見て感動とともに大笑いしてしまいました。
20名以上も出場したので演武者人数はナンバーワンだったようで、単独演武です。「線からはみ出してもいいから場所を見つけなさい」とは言いましたが、広がる広がる...隣の演武場まで広がって伸び伸びしています。演武を見られた先生方がうちの演武を見て「元気だったよ」と言ってくださった意味がわかりました...。
練馬区民大会の演武はこちら。
https://youtu.be/ZGTThKfGWKI
学生たちの演武はこちら。
https://youtu.be/AmbmAa1aAAM

前日体調を崩したり、痛めたところがあった学生も出場していました。心配だった1年生も、元気よく動いていました。なんか私の動きに似ている???部の紹介文では「週1度は上級者のクラスがあり...」みたいなアナウンスがありましたが、あれは「上級生すなわち歳が上のクラス」の間違いで、受け身が取れないと出させてもらえないクラスなので部員たちは勝手にそう思い込んでいたのでしょう。
正直なところ、黒帯の最終学年が出ている他大学に比べれば決して上手とは言えないでしょう。でもここに至るまでの稽古の過程が大切で、最後はそれぞれが自分の一番いいものを、パートナーと一緒に出せればいいのです。全員が出場したわけではありませんが、出場した学生たちは大きく成長しました。来週で部活が試験休みに入ってしまうのが残念です。
今週末は武蔵が幹部交代、来週は明薬が幹部交代。最近は4、5、6年生が忘れた頃に稽古にやってくるので、引退しても大学にいるうちはいろいろと顔を出すことでしょう。私のゼミに配属になった部員は稽古する気満々ですが、勉強もしてくださいね。
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IAFジェンダーフォーラム

9月に高崎で行われた合気道国際大会の最中、ジェンダーについて話し合うフォーラムがありました。2つのフォーラムが開催されましたが、私は2つ目のフォーラムに柔道の山口香さんと一緒にスピーチをしました。前の長文英語は、そのときのスピーチ原稿です。内容を知りたいという連絡をいくつかいただいたので、ここに公開することにしました。
SNSに載せた方が海外の人もアクセスしやすいとは思いましたが、本当に興味のある人だけがたどり着いてくれればいいというのと、これまでの私を知っている人は「いつも言ってることと同じだ」と思ってくれると考えたからです。

この依頼があったとき、何を話すか、英語で話すか通訳をお願いするか、いろいろと考えました。ジェンダーに関して問題がないとは思っていません。ただこういう問題は、それぞれの環境や状況によって扱い方は変わります。それを理解せずにただ話題性だけで取り組むべきではない、というのが私の考えです。主催者からは、女性の合気道家が元気になる話をしてほしいということだったので、あのような話になりました。結局のところ、私は道場には老若男女いろいろいるのがいいと考えています。男女の差ではなく個人の差だとも考えています。私だって女性の部類に入れてもらえるかすら怪しいのに、ジェンダーなんて語れない...。周りの反応が特になく手応えのない仕事ではありましたが、自分の考えを整理する良い機会にはなりました。私に楽しい合気道人生を送らせてくれている生徒たちに感謝です。

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Aikido life of a woman ~my speech in IAF GENDER FORUM 2016~

1. Why/ How I started Aikido
 I started aikido when I was 13, at Kamakura. My aim was to train my mind and body, and at the same time, learn from the Japanese culture. I visited Judo, Karate and Kendo dojo’s, one of which was Aikido. I thought the movement was beautiful. When I started, there were no children’s class, and there were two other girls that joined the dojo the same time as me. In those days, the sensei’s probably thought that girls will quit quickly, and they threw us just the same as others. The result, is, me.The three girls, after 30 years, are still practicing Aikido today.

2. Why I continued Aikido
 The reason I was able to continue practicing Aikido is because of my sempai and people at the dojo. My sensei and all my sempai loved to practice.
They practiced nearly every day, and talked very passionately about Aikido all the time. Maybe its that environment that made me like Aikido as well.When I was young, my dream was to become a scientist, and also to take uke for Kisshomaru Doshu.

 I practice Aikido because I think I am still unskilled. When I go to overseas seminars, I find it hard to get people to practice with me. Nobody knows me, and they probably only see a small, thin Japanese girl. When I get the chance, it is up to me, to prove myself as a good partner, so that they will practice with me again.In that sense, Aikido gives me the opportunity to be challenged, and I think it is important to be able to reflect on yourself so that you can improve through your Aikido journey.

3. Female Practitioners
 I have many female sempai that I looked up to. When I first started Aikido as a child, I always felt a strength different that to the body, or just physical strength in my female role-models.
In hombu dojo, there was Madam Tamura. When Madam Tamura was practicing at hombu dojo, it was at a time when practice was very rough, and there were not that many women around. I think “Yamato Nadeshiko” describes Madam Tamura perfectly. Yamato Nadeshiko is a name of flower, pink, is a graceful and delicate flower, but it has a strong stem, and it signifies a type of “perfect” women in Japan – soft and beautiful, but with a strong core. There is also a great sempai in Kyushu, practicing under Suganuma-sensei as well. They are elegant and has the kind of beauty that builds over time.

 Because Aikido is not competitive, it may be hard to gauge one’s strength if there is no win or lose. But this is the most important aspect of Aikido. You do not have to be obsessed in winning, and because there is no losing, there is no end.It’s a long journey, however you are free to travel at your own pace.

 In Aikido there are no differences in technique between men and women, so both men and women can practice together.Age does not matter too. The difference is only what kind of Aikido you want to do.

 Younger Japanese people may not understand the image of Yamato Nadeshiko anymore. But I think there are similar role-models in each culture or gender. And through practice, we all try to reach our own role-models – that is the “do” or the journey, and I think that is Aikido. If the instructor clearly guides you through this journey, then it does not matter if this person is male or female.

4. As a female instructor
 Being a practitioner, and an instructor is different. Having a dojo means not only do you have to continue to advance in your own journey, but you must also guide your students through this path. And this instructor must also be the role-model for the students.

 I first started to instruct Aikido at an all boys high-school 16 years ago.There was a group of boys practicing wrestling, and was curious to learn about Aikido and asked me to teach them. I explained that Aikido is not a combat sport, but they wanted to learn a martial art. It was hard to teach Aikido to a group who practiced wrestling, but it was a very good experience for me.

 Around the same time, I visited the US in search for my role-model as a female instructor. …. and I have to say, ….the female instructors I met were both physically and mentally, “women of steel”! I had my doubts of whether I can build such physique. But that is when I came to know about Okamoto-sensei. I was reading a French magazine when I was in Switzerland. And there was Okamoto-sensei’s photo, published largely in the magazine, where she was throwing someone in Iriminage. The moment in the photo, her posture left a huge impact in me, and lead me to want to know more about her. It gave me hope that even a Japanese female instructor can make such a mark. It was many years later that I finally met Okamoto-sensei, and I have had the opportunity to get very close every-since.

I think there are still less female instructors than men. But unlike before, men recognize the presence and the skills of women.At the IAF seminar this year, there are three female instructors. I think this shows that women are finally being recognized. But that is why I think we must practice diligently to advance our skills. We do not have to rush, but we have to become someone that is sought for. An instructor that is sought for not just because of gender, but for her skills.

5. As an Instructor
I have participated in many seminars around the world, however I feel a similar atmosphere to that of Japan in dojo’s where Japanese instructors have historically taught. It’s not the physical appearance of the dojo, but the etiquette of the students, and the way that they practice or their mind-set towards Aikido.
Unfortunately, this atmosphere is disappearing even in Japan. These things are not just about techniques, and cannot be learnt through books and videos. I think what I felt in those dojos were the result of the students learning through spending a long time with the Japanese instructor from the olden days. The mindset towards practicing, the etiquette, the philosophy are all part of the Japanese culture. All this is incorporated into Aikido. So the more we want to understand Aikido, we must understand the Japanese culture.

I have been fortunate to hold some seminars over the past few years, and I think the reason is because I am a women. But for myself, I would like to teach not only because I am a female instructor, but because I am Japanese.This is the same as school education. In Japan, there has been much westernization, and we are losing the “strength” that we had in the olden days. That is why I hope that Japanese students can learn the Japanese culture through budo education.
For example, in the olden days we say “ Hara wo Sueru.” – it is very difficult to translate
to English, but “it is not about the physical stomach or body-part, but it signifies our spirit and a strong mind-set – a strong center or core.It is this kind of mind-set that I would like to pass onto my students so that they are able to build their own foundation, so that they can succeed in life and in a global setting.

Within my students, I instruct both male and female students, but I interact differently according to the individual rather than their gender. Students are all different, not just in their physical strength, but according to age, their sports history, the setting– whether it is a club within a school, a university, or an outside dojo, the age-mix of the dojo, the history of the dojo– all these aspects determine the type of students that may come, and the type of keiko that can be taught. And as an instructor, we must understand this distinction and select the best way to instruct.

I mentioned before that an instructor must guide their students through the journey. For myself, I was guided through my journey through interactions and communication with my sensei and my sempais. With interaction and communication, I mean not just through words and meeting people. Unlike judo or kendo, we grab our partners physically through our “kata”.This is the wonderful aspect of Aikido. The human touch, the feeling allows us to interact greatly beyond words. It allows us understand our partners more deeply, to sense their thoughts and character. This allows us to understand each other better, and this can build trust beyond words, culture or gender.

The Aikido journey is a long one. And I think I am only half-way after 30 years. I am a student at the same time that I am an instructor. I may not be the graceful “Yamato Nadeshiko”, but I will continue to practice through my own path, to my own goals. Like any journey, it will not be just joy, but there will be challenges. Your ideas and philosophy may change over time. And in keiko, we may not be able to move like we did when we were young, but we adapt, we change, we have a different aspiration and goals as time goes by. And Aikido allows us to do this, to travel through these changes. But we must not stop our stride, but to continue to walk and change through our journey. That is why we must keep practicing to continue with our journey.

Lastly, I would like to express my gratitude to Doshu, Dojo-cho, my sensei’s, Okamoto- sensei who have guided me through the years, my friend who gave me the opportunity to teach overseas, and my students who have inspired my teaching spirit over the years. Thank you for your attention.

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